کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

هارد دیسک از تولد تا مرگ

 تکامل هارد درایوها از اول تا ...

 باورکردنی نیست که تنها ۳۰ سال پیش بالاترین توان قابل ذخیره شما ۵ مگابایت اطلاعات بود و یک کنترل­رکننده جداگانه آن را اداره می­کرد!  ما روند تکامل حافظه رومیزی را، در قالب تصویری، به شما تقدیم می­کنیم. لذت ببرید!

تکامل حافظه کامپیوترهای شخصی

RAMAC 305-1956: واضح است که این حافظه در یک کامپیوتر شخصی به کار نرفته بود، ولی عمدتا گفته می­شود که RAMAC 305 اولین هارددرایو جهان بود.

 

 

Shugart ST506  -۱۹۸۰: نخستین هارد درایوی که برای میکروکامپیوترها ساخته شد و حجم عظیم ۵ مگابایتی را ذخیره می­کرد. سرعت چرخش آن ۳۶۰۰ دور بر دقیقه بود و زمان جستجوی آن در مدل دو صفحه­ای ۸۵ میلی­ ثانیه بود. بر خلاف هارد درایوهای مدرن که کارت کنترل­ر کننده دیسک داشتند، کنترلرهای ST506 جدا بودند. پنج سال طول کشید تا این تلفیق انجام شود. Shugart که نام خود را از Al Shugart گرفته بود سرانجام به سی­گیت (Seagate) تبدیل شد.

 

 

حافظه ST412 کمپانی Shugart -1981: حافظه ۱۰مگابایتی ST412 درایو استاندارد در کامپیوتر شخصی XT کمپانی IBM بود که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. این حافظه مدل ارتقا یافته­ای از حافظه ST506 اولیه بود. نرخ تبادل داده اسمی در ST412 برابر ۵mb/s و نرخ MTBF  در آن ۱۱۰۰۰ ساعت بود.

 

 

در سال ۱۹۸۳ حافظه Rodime با خلق نخستین هارد درایو سه و نیم اینچی عرضه شد.

 

 

هارد درایو Hardcard کمپانی کوانتوم- ۱۹۸۵: رابط SCSI که به تازگی پا به عرصه وجود گذاشته بود بی­درنگ توسط بسیاری از کمپانی­های سازنده کامپیوتر به خدمت گرفته شد که کمپانی اَپل مشهورترین آنها بود.

 

 

(1986): کمپانی Conner یک درایو سه و نیم اینچی عرضه کرد که ارتفاع آن یک اینچ بود. احتمالا ضریب شکل (form factor) کامپیوترهای امروزی از آن الهام گرفته است.

 

(1986): رابط SCSI که به تازگی پا به عرصه وجود گذاشته بود بی­درنگ توسط بسیاری از کمپانیهای سازنده کامپیوتر به خدمت گرفته شد که کمپانی اَپل مشهورترین آنها بود.

 

هارددرایو WD1000JB کمپانی وسترن دیجیتال (۲۰۰۱): وسترن دیجیتال نبرد در حوزه حافظه­ های میانی را با عرضه مدلهای “Jumbo Buffer” با حافظه پنهان  8 مگابایتی  در هارد درایو ۱۰۰ گیگابایتی WD1000JB شعله­ ور کرد. درایوهای مصرف­ کننده معمول در آن زمان دارای حافظه پنهان ۲مگابایتی بودند.

 

ساتا (۲۰۰۲): در سال ۲۰۰۲، ساتا توانست بزرگترین تغییر در رابطهای درایو کامپیوترهای شخصی را در درازمدت عرضه کند. ساتا (ابتدائا با سرعت ۱۵۰ MB/s) با کنار زدن ATA100 (و ATA133) با موفقیت به رابط استاندارد برای کامپیوترهای شخصی تبدیل شد.

 

هارددرایو ۳۶۰گیگابایتی Raptor کمپانی وسترن دیجیتال (۲۰۰۳): وسترن دیجیتال با عرضه درایو ۱۰۰۰۰ دور بر دقیقه که مصرف­ کنندگان را هدف قرار داده بود نخستین قدم را در جهت جلب رضایت علاقه­ مندان برداشت. حافظه ۳۶۰گیگابایتی Raptor با استفاده از رابط ساتا به روند موفق و محبوب خود ادامه داد تا اینکه در سایه درایوهای مقرون به صرفه SSD قرار گرفت.

 

سیگیت ۷۵۰ (سال ۲۰۰۶): سیگیت سطح نبرد حافظه ­ها را با ارائه نخستین هارد درایو ۷۵۰گیگابایتی یک پله دیگر بالاتر برد.

 

حافظه Deskstar 7K1000 کمپانی هیتاچی (۲۰۰۷): اعداد رُند محبوب هستند و شکستن سد ۱۰۰۰گیگابایتی نبرد حافظه­ ها را در مرحله­ ای متمایز از دیگر مراحل قرار داد.

 

حافظه Barracuda 7200.11 -2008: کمپانی سیگیت اولین هارد درایو یک و نیم ترابایتی را عرضه نمود.

 

حافظه Caviar Green 2 ترابایتی وسترن دیجیتال در سال ۲۰۰۹: کمپانی وسترن دیجیتال نخستین هارددرایو ۲ ترابایتی را عرضه نمود.


حافظه Caviar Green 3ترابایتی وسترن دیجیتال در سال ۲۰۱۰: نبرد حافظه ­ها به سرعت از سد ۲ترابایت گذشت ولی فقط جدیدترین کامپیوترهای دارای رابط میان افزار توسعه پذیر یکپارچه (UEFI) و سیستمهای عامل ۶۴بیتی قادر به کار با آنها بودند.

 این حافظه نه اولین درایو دو و نیم اینچی ساتا در بازار بود و نه بالاترین سرعت نوشتن را داشت. ولی برای مدتها مناسبترین مدل SSD بود. این هارددرایو با سرعت خواندن ۲۲MB/s در عین سرعت نوشتن ۶۵MB/s هیچ یک از خصوصیات نامطلوب شایع در میان SSDهای اولیه را نداشت.

 

درایوهای دارای کنترلر Indilinx Barefoot در اواسط سال ۲۰۰۹ ظهور پیدا کردند که سرعت بیش از ۱۷۵MB/s، پشتیبانی از TRIM، و عملکردی باثبات را ارائه می­نمودند. درایوهای Barefoot مانند  Torqxکمپانی پاتریوت در بازار میدانداری می­کردند تا اینکه کنترلر SF-1200 سندفورس عرضه شد.

 

در سال ۲۰۱۰، کمپانی سندفورس حرکت مخفیانه را کنار گذاشت و کنترلر SF-1200 را عرضه نمود که قابل استفاده با همه حافظه­ های NAND flash است، حافظه پنهان آن برد خودش را دارد (بدون DRAM!) و سرعت خواندن و نوشتن آن ۲۰۰MB/s می­باشد که با سرعتهای تصادفی بالای ۴KB همراه شده است. اگرچه درایوهای Barefoot همچنان فروش بالایی دارند، ولی کنترلر نسل اول سندفورس تقریبا تجهیزکننده همه درایوهای بزرگ سال ۲۰۱۰ بود.