کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

پردازنده پنج هسته ای

در باره پردازنده  Kal-El  بیشتر بدانید

همانطور که انتظار داشتیم، انویدیا میخواهد با عملکرد بالا، مصرف انرژی کمتر و پردازش بهتر بازی های مبتنی بر فیزیک توجه همه را به خود جلب کند. اما غیر منتظره ترین بخش ماجرا وقتی اتفاق افتاد که دیدیم، این پردازنده 4 هسته ای قرار است 5 هسته را حمل کند. انویدیا هسته پنجم را Core 1 Companion (هسته 1 همراه) نام نهاده است.

1.jpg

کار جالب انویدیا این بوده که 4 هسته قدرتمند Cortex A9 را در کنار هم قرار داده و هسته پنجم را برای پردازش های ضعیف تر طراحی کرده است. این هسته هم از نوع کرتکس A9 است. اما به علت عملکرد ضعیف ترش نیروی خیلی کمتری نیز مصرف میکند. بنابر این در عمل هنگام انجام کار های عادی با تلفن همراه، باتری بسیار کمتری مصرف خواهد شد.

حداکثر فرکانس هسته پنجم، به 500 مگاهرتز محدود شده است. این هسته برای کار های پیش پا افتاده مانند چک کردن ایمیل، توییتر، همگام سازی با فیس بوک، پردازش ویجت ها، اپلیکیشن های پس زمینه و Live Wallpaper ها استفاده خواهد شد. پس چهار هسته دیگر درگیر کار های ساده نشده و تمام توجه خود را به پردازش ها، کد گذاری، کدگشایی، ویرایش صوت یا ویدئو، گرافیک های 3 بعدی، شبیه سازی های فیزیکی و پردازش تصویر جلب خواهند کرد. با تمام این ها حداقل عملکرد نسبت به چیپ تگرا 2، 50 درصد بیشتر خواهد بود. اگر چه در هنگام معرفی، انویدیا از قدرت دوبرابر صحبت میکرد.  
اما برنامه ریزی های انویدیا فراتر از این هاست. وقتی هسته پنجم خاموش شده و به چهار هسته اصلی سویچ میشود، با سه حالت مختلف مواجه خواهید شد. اگر نرم افزار ایمیل را باز کنید، بازی دو بعدی انجام دهید، صفحات ساده وب را باز کنید یا از نقشه استفاده کنید، فقط یک هسته فعال خواهد شد. اگر از فلش استفاده کنید، صفحات وب دارای فلش را باز کرده یا مولتی تسکینگ و چت ویدئویی انجام دهید دو هسته به کار خواهند افتاد. اما فقط وقتی از هر چهار هسته استفاده میشود که بخواهید بازی کنید، سریعتر کار کنید یا از امکانات غنی چند رسانه ای استفاده نمایید.

 

برای دیدن تصاویر و نمودار های مهم مربوط به این پردازنده، ادامه مطلب را از دست ندهید.

6.jpg

در این تصویر میتوانید عملکرد فوق العاده کال ال نسبت به رقیبانش را ببینید.

5.jpg

عملکرد عالی کال ال در مصرف انرژی نسبت به تگرا 2

4.jpg

حالت های مختلف فعالیت هسته ها در پردازنده های جدید.

3.jpg

نمودار نسبت مصرف انرژی و عملکرد در هسته پنجم و چهار هسته اصلی.

عملیات پس زمینه همواره توسط هسته پنجم مدیریت خواهند شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد