کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

لینوکس کجاست؟

بیست سال بعد از شروع لینوکس حال کجاست؟

لینوکس. سیستم عامل متن بازی که به تازگی بیست ساله شد. سیستم عاملی که از اولین و مهمترین اجزای دنیای متن باز بوده و هست. سیستم عاملی که آنقدر خوب بنا شده که هنوز هم مشتق گیری از آن ادامه دارد. حالا لینوکس به خوبی از پس سورپرایز کردن سازندگانش بر میآید. این سیستم عامل حالا تقریبا هر معماری پردازنده ای را پشتیبانی می کند و از عهده موبایل های کم مصرف گرفته تا سوپر کامپیوتر ها بر میآید.

 اگر چه مک.او.اس ایکس و آی.او.اس هم مانند خود لینوکس، از یونیکس استفاده میکنند؛ اما خود لینوکس اهدافی کاملا متفاوت را دنبال میکند. شاید این سیستم عامل هیچ وقت نتواند جای مک یا ویندوز را روی کامپیوتر های دسکتاپ بگیرد. اما دارد سلطه اش را روی موبایل ها و تبلت ها و سرور ها و سوپر کامپیوتر ها و غیره و غیره گسترش میدهد. حال که خبر ها درباره لینوکس تا این حد هیجان انگیز است،
پس بیایید نگاهی داشته باشیم بر دستاورد های لینوکس در عرصه های مختلف.


- اندروید:

linux01.jpg

گوگل سیستم عامل اندروید را مبتنی بر هسته لینوکس نهاد. آخرین برآورد ها حکایت از این دارند که اندروید با بیش از 40 درصد سهم، دارد دنیای اسمارتفون ها را قبضه میکند. کروم او.اس گوگل که سیستم عاملی تحت وب برای لپتاپ هاست نیز بر مبنای لینوکس ساخته شده است.

 

- سیستم عامل منتخب سرور ها:

linux02.jpg

لینوکس هم اکنون بخش بزرگی از سرور ها و وبسایت های بزرگ جهان را اداره میکند. وب سایت هایی مثل آمازون، فیس بوک و گوگل. سوپر کامپیوتر واتسون آی.بی.ام که توانست انسان را هم به چالش بکشد، مبتنی بر لینوکس ساخته شده است.

 

- Red Hat:

linux03.jpg

کلاه قرمز یا Red Hat اولین ویرایش تجاری لینوکس بود. شرکت Red Hat بزرگترین و موفق ترین کمپانی بازار متن باز بوده است که هم اکنون سرمایه ای برابر 7.3 میلیارد دلار دارد. این شرکت با توزیع «کلاه قرمز» مصرف کننده های تجاری را هدف قرار داد و ثابت کرد که حتی از یک سیستم عامل آزاد و متن باز هم می توان پول در آورد. البته ویرایش کلاه قرمز رایگان نیست و باید هشتاد دلار برایش پول بدهید.

 

- سیستم عامل بزرگان و حرفه ای ها:

linux04.jpg

در اولین روز های پیدایش لینوکس، تصور میشد این سیستم عامل به حاشیه صنعت IT رانده شود و توسط دانشگاه ها یا کمپانی های کوچکی که میخواهند در هزینه هایشان صرفه جویی کنند، به کار گرفته شود. اما وضعیت برعکس شد و بزرگان IT مانند دل، IBM، HP ، Novell و Oracle استراتژی استفاده از لینوکس را پیش گرفتند و محصولاتشان را سازگار با این سیستم عامل طراحی کردند. چرا که مشتریان آن ها این را طلب میکردند.

 

- Web OS برای محصولات مصرفی و شاید ماشین ها

linux05.jpg

اگر چه اچ.پی، تصمیم گرفته تبلت تاچ پد و دیگر دستگاه های مبتنی بر وب.او.اس را بکشد. اما این شرکت قصد ندارد خود سیستم عامل را دور بریزد. این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس احتمالا در محصولات مصرفی دیگر و شاید حتی اتوموبیل ها به کار برده خواهد شد.

 

- رشد لینوکس در گستردگی و پیچیدگی:

linux06.jpg

لینوکس بیش از 14 میلیون خط کد دارد که از آن ها بیش از 520 هزار حق امتیاز ثبت شده است.در سال 1995، حدودا 100 توسعه دهنده روی هسته لینوکس کار می کردند. در سال 2010، این عدد به هزار نفر رسید.

 

- گسترده ای عظیم از توزیع های لینوکس:

linux07.jpg

لینوکس هم اکنون صد ها توزیع مختلف دارد. بعضی از آن ها به شدت تخصصی هستند. مانند سیستم عاملی که برای مدیا سنتر ها کاربرد دارد. بعضی از آن ها مانند «کلاه قرمز» هم به سوی قبضه کردن بازار پیش می روند. اما فعلا اوبونتو با سهم 34 درصد در مقام نخست قرار گرفته و کلاه قرمز، با سهم 28 درصدی اش در مقام دوم قرار دارد.

 

- همکاری شفاف:

linux08.jpg

همکاری و توسعه شفاف لینوکس، فضا را به سمتی برده که اگر یک توسعه دهنده تغییرات مطلوبی را در سیستم عامل اعمال کند، دیگر توسعه دهندگان نیز می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. برای مثال قابلیت های real time یا زمان وافعی لینوکس توسط ارتش ایالات متحده گسترش یافتند. در حالی که هم اکنون بازار سهام وال استریت هم از این ویژگی برای تبادل بورس سهام نیویورک استفاده میکند!

 

- بدون لینوکس راه اندازی بعضی چیز ها غیر ممکن بود:

linux09.jpg

لینوکس به کسانی که ایده ای در ذهن داشتند کمک کرد که سریع و ارزان کار خود را شروع کنند. بدون لینوکس فیس بوک هرگز شکل نمیگرفت. این سایت از سرور هایی بهره می برد که توزیع ده دلاری Solaris روی آن ها نصب شده بود.

 

- لینوکس همه جا:

linux10.jpg

حالا کجا میتوان لینوکس را پیدا کرد؟

همه جا! از تلویزیون های هوشمند گرفته تا بعضی کنسول های بازی. از ماشین های پول شمار فروشگاه ها گرفته تا بازار های بورس سهام. این روند صعودی ادامه خواهد داشت و دارد.

 


نظرات 1 + ارسال نظر
ایران منش پنج‌شنبه 17 شهریور 1390 ساعت 13:25

با تشکر از اطلاعات مفیدتون

لینوکس یک عیب بزرگ دارد که در دیتاسنترها و سرورهایی که کاربران زیادی دارد استفاده نمی شود و به بجای آن از چند توزیع یونیکس مثل free BSD استفاده می شود که به راحتی از تعداد کاربران میلیونی بر می آید که متاسفانه لینوکس و ویندوز قادر به پاسخگویی این تعداد کاربر نیستند نمونه ای از جاهایی که از Free BSD استفاده می کنند شرکت ایرانسل می باشد.

در ضمن لینوکس از یونیکس مشتق نشده و سیستم عامل مجزایی می باشد که دانشجویی آن را ساخت و اصل لینوکس هسته آن است و سایر نسخه های لینوکس پوسته آن را تغییر داده اند و می توان از دبیان نسخه کامل لینوکس را فراهم کرد که با کمترین باگ می باشد.

سلام دوست عزیز
بیشترین منظور من معرفی و سرعت رشد خانواده یونیکس بود که همکاران و دوستان اطلاع پیدا کنند و با آن کار کنند
همانطور که میدانید آرام آرم وارد هنرستان های میشود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد