کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

هوشمند شدن خانه ها تا 10 سال آینده

هوشمند شدن خانه ها تا 10 سال آینده

متخصصان صنایع و تکنولوژی ها معتقدند در آینده‌ای نه چندان دور خانه‌های دیجیتالی ساخته خواهند شد که می‌توانند خود را با خواسته‌های ساکنان انطباق داده و نسلی جدید از ارتباطات ویدیویی، نظارت و راهکارهای صرفه‌جویی در انرژی ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جاناتان کلاتز" مدیر بخش مدل سازی مصرفی و استراتژی شرکت مایکروسافت می گوید: خانه های آینده انسانها را احساس می کنند و می توانند حالات و اشاره های انسانها را درک کنند. به گفته وی برچسبهای رادیویی در آینده نقش مهمی به عهده داشته و می توانند با برقراری ارتباط با رایانه های مرکزی ساکنان را از وضعیت خانه آگاه کنند، برای مثال اعلام کنند که یخچال در حال کار کردن است و یا اجاق گاز خاموش شده است.

کلاتز معتقد است در آینده میزهای آشپزخانه به صورت خودکار و در زمان متناسب کارکرد خود و ابزار و وسایل موجود را درک کرده و بر اساس آنها نوع غذاهایی که می توان با مواد و ابزار تهیه کرد را تشخیص داده و دستور پخت آنها را بر روی سطح میز نمایش می دهد. زمانی که مواد اولیه بر روی میز قرار می گیرند، یک رایانه می تواند بر اساس میزان موجود مواد دستور غذایی را ارائه کند و حتی به فرد پیشنهاد دهند که باید تخم مرغ بیشتری تهیه کند.

شرکت کورنینگ که به ساخت نمایشگرهای شیشه ای تلفنهای همراه و تلویزیونها شهرت دارد، فیلمی را منتشر کرده است که در آن ماهیت یک خانه کاملا دیجیتالی توصیف شده است. در این خانه تمامی سطوح و دیوارها لمسی هستند، ابزاری که امروزه دسترسی به آن کاملا عادی و شدنی است. با این همه یکی از چالشهایی که برای در اختیار داشتن چنین خانه ای باید با آن دست و پنجه نرم کرد، هزینه های بالای ابزار و فناوری های به کار گرفته شده است.

هوشمند شدن خانه ها

از سویی دیگر بروس مک میلان استاد دانشگاه علم و صنعت میسوری دیدگاهی متفاوت از خانه های دیجیتال آینده دارد، وی معتقد است در آینده نیازی به حضور اینهمه صفحات لمسی و رایانه در خانه ها نخواهد بود زیرا خانه ها می توانند نیازهای مالک خود را درک کرده و آنها را برطرف کنند. برای مثال می توانند دمای اتاق را متناسب با نیاز هر یک از ساکنان خانه تنظیم کرده و به این شکل مصرف انرژی را مدیریت کنند.

چنین کارایی هایی برای سالمندان کاربردی تر خواهد بود زیرا در این صورت خانه می تواند متناسب با نیاز ساکنان برای افزایش گردش خون بدن در تختخواب ارتعاش ایجاد کند، آنها را در زمان مصرف دارو از خواب بیدا کند، و حتی میزان فعالیتهای بدنی آنها را تحت نظر داشته باشد و در صورتی که فرد به زمین خورد، برای گرفتن کمک آژیر بکشد.

به این شکل به جای اینکه انسانها روباتها را به خانه های خود راه دهند، خانه ها خود به روباتهایی هوشمند تبدیل می شوند که می توانند نیازهای انسان را پاسخ دهند، و یا به دستورات کلامی برای انجام کارهای مختلف، مثلا کم کردن نور اتاق، پاسخ دهند.

تبدیل شدن به واقعیت

درست است که تمامی این ایده ها بسیار خوشایند هستند اما آیا روزی واقعا به حقیقت تبدیل خواهند شد؟، باید گفت در حال حاضر فناوری های مورد نیاز برای ساخت چنین خانه هایی به گونه ای وجود دارند. برای مثال شرکت Logitech دوربین فیلمبرداری قدرتمندی ساخته است که می تواند حرکات را احساس کرده و تصاویر به ثبت رسانده را به گوشی تلفن همراه کاربر انتقال دهد.

همچنین شرکتی به نام Control4 در حال حاضر با استفاده از فناوری شبکه بیسیم ابزاری به نام Zigbee ابداع کرده است که می توان با کمک آن خانه را تحت نظر گرفت، برای مثال بخش در ورودی می تواند درک کند که آیا فردی در تلاش است به زور وارد خانه شود یا نه، یا در صورتی که در گاراژ باز مانده باشد سیستم از طریق پیامک یا ایمیل به مالک خانه خبر می دهد. یکی از جالب توجه ترین کاربردهای این سیستم مربوط به آشپزخانه است و می تواند بهترین زمان را برای فعال کردن ابزارهای خاص، برای مثال یخساز تعیین کند تا میزان مصرف انرژی به حداقل برسد.

شرکتی به نام Ciil نیز در حال ساخت تلویزیونهای ضد آب HD است که می توان آنها را بر روی سطح میز نصب کرد و در هنگام کار کردن از آخرین اخبار روز نیز آگاه شد.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، کلاتز معتقد است خانه های هوشمند هنوز در دسترس انسانها قرار نگرفته اند اما چند قدم بیشتر با آنها فاصله ندارند و بسیاری از این نوآوری های آینده تا سال 2015 و یا 2020 در دسترس بشر قرار خواهند گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد