نخستین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای
نخستین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای
از 8 تا 12 اردیبهشت با حضور 7 کشور خارجی برگزار میشود.
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانهای نخستین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای تهران با اعلام این خبر گفت:
«مقام معظم رهبری در سال 1384 خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی بر گسترش کمی و کیفی بازی های رایانهای و استفاده از این هنر صنعت تاکید کردند.»
وی افزود:
«به دنبال فرمایشات معظم له، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 مصوبهای را ارایه و به دنبال آن بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 1386 تاسیس شد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد قابل توجه بنیادملی بازیهای رایانهای در ساخت آثار داخلی خاطر نشان کرد:
«از بدو تاسیس این بنیاد تاکنون، بازیهای فاخری همچون «گرشاسپ» و «میرمهنا»ساخته شده که این بازیها با اقبال خوبی از سوی نوجوانان روبه رو شده است.»
حسینی افزود:
«یکی از اهداف و وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای آن است که نظارتی دقیق بر بازیهای رایانهای وارداتی داشته باشد به هر حال بازیهای رایانهای خارجی در دنیا و در میان نوجوانان ما از اقبال خوبی برخوردارند و بسیاری از مخاطبان این بازیها از آنها تاثیر میپذیرند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نفس استفاده از بازیهای رایانهای صرفا تفنن نیست، تاکید کرد:
«بازیهای یارانهای در شکلگیری شخصیت کودکان تاثیر بسیاری دارد از این رو نمیتوان نسبت به این هنر بیتفاوت بود.»
حسینی در ادامه به رتبهبندی بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت:
«نظام ملی رده بندی بازیهای رایانهای از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با نام «اسرا» تدوین شده و تا کنون بیش از دو هزار و 200 بازی خارجی براساس این رتبهبندی مشخص شده است.»
وی در ادامه بر پرورش نیروهای انسانی در تولید بازیهای رایانهای داخلی نیز اشاره کرد و گفت:
«علاوه بر تولیدات داخلی نگاه ما به صادرات بازیهای رایانهای نیز هست، کشور ما قابلیت تبدیل شدن به قطب بازی سازی رایانهای در منطقه را دارد و حضور فعال بنیاد ملی بازیهای رایانهای و استقبال کشورهای خارجی از بازیهای ایرانی نشان از این مهم دارد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نخستین جشنواره بازیهای رایانهای تهران یادآور شد:
«برپایی همایشهای بازی سازی در دانشگاهها، برگزاری کارگاهها و دورههای تخصصی و انتشار کتاب با عناوین بازیهای رایانهای از اقدامات خوب بنیاد ملی بازیهای رایانهای بوده و این اقدامات در جشنواره بازیهای رایانهای نیز با جدیت دنبال خواهد شد.»
حسینی با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «جهاد اقتصادی» نامگذاری شده، افزود:
«تلاش ما بر این است تا امسال نگاه ویژهای به بخش اقتصاد فرهنگ و هنر داشته باشیم، بازیهای رایانهای فرصت مهمی برای شکوفایی اقتصادی فرهنگی و هنری است.»
وی همچنین یادآور شد:
«آثاری که در نخستین جشنواره بازیهای رایانهای تهران ارایه شده به لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و حضور 246 اثر در بخش های مختلف نشان از رشد قابل توجه تولیدات داخلی دارد.»
بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای نیز در ادامه این نشست گفت:
«هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، شناخت استعدادهای جوان در زمینه ساخت بازیهای رایانهای، بازی نامه و ابعاد گرافیکی است تا بتوانیم با هنرمندان و افراد مستعد در این زمینه ارتباط موثری برقرار کنیم.»
وی همچنین از قرار دادن تولیدات دانش آموزان در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت:
«بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تلاش است تا ارتباط موثری با کشورهای مختلف برقرار کرده و در زمینه تولید و صادرات بازیهای رایانهای گامی موثر بردارد.»
مینایی در ادامه از همکاری وزارت آموزش و پروش با بنیاد ملی بازیهای رایانهای در راستای تولید بازیهای رایانهای خبر داد و گفت:
«هشت مدرسه در تولید بازیهای رایانهای با بنیاد ملی بازیهای رایانهای همکاری میکنند، ضمن آنکه وزارت آموزش و پرورش در راستای قرار دادن واحدهای درسی با موضوع بازیهای رایانهای ابراز تمایل کرده است.»
وی در ادامه با اشاره به بخشهای اصلی نخستین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای تهران گفت:
«در بخش اصلی 54 اثر، در قسمت بازیهای رایانهای بزرگ 22 بازی، هشت بازی برخط و هشت بازی موبایل در جشنواره در نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران حضور دارد که این آمار نشاندهنده افزایش صد درصدی تولیدات داخلی است.»
وی همچنین یادآور شد:
«در نخستین نمایشگاه جشنواره بازیهای رایانهای، فضایی سه هزار متری برای حضور خانوادهها و دانش آموزان بمنظور استفاده از بازیهای رایانهای و نیز فضایی به متراژ پنج هزار متر و با هدف نمایش بازیهای رایانهای در نظر گرفته شده است.»