کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

راهنمای والدین برای کار با PC

راهنمای والدین برای کار فرزندان با کامپیوتر


تامین امنیت کودکان هنگام استفاده از کامپیوتر و اینترنت، مطمئنا در سنین مختلف، ابزارها و شیوه های متفاوتی را نیاز دارد و روش برخورد از یک کودک ۲ ساله تا یک نوجوان کاملا فرق میکند. در اینجا یک راهنمای ساده و کاربردی تهیه کرده ایم که چگونه کامپیوتر خانه را به ابزاری امن و محلی برای پرورش خلاقیت کودکان پیش دبستانی تا نوجوانان تبدیل کنیم.

برای تمام سنین

سیستم عامل های ویندوز شرکت مایکروسافت امکانات کنترلی رایگانی را بر روی خود دارند که به والدین اجازه میدهد تا سایت های با محتوای ویژه بزرگسالان، دانلودها و سایت های مشخصی را بر روی کامپیوتر مسدود کنند. حتی در خصوص بازی ها هم میتوانید بازی های با رده بندی ویژه ای را که مناسب کودک شما نیست، ببندید. حتی محدودیت های تان را می توانید به ساعات و روزهای خاصی از هفته محدود کنید. تنظیمات ویژه والدین را میتوانید در آدرس زیر بیابید:

یک امکان دیگر، استفاده از تنظیمات موتور جستجوهای مختلف برای محدود کردن و کنترل نتایج جستجو است. مثلا موتورهای جستجو بینگ یا گوگل این قابلیت را دارند که در نتایج جستجوی شان محتوای ویژه بزرگسالان را به نمایش نگذارند.

تمام تنظیمات مورد نظر بر روی ویندوز، با یک رمزعبور ویژه والدین حفاظت میشوند که در اختیار هیچ یک از کودکان قرار نمیگیرد. والدین حتی میتوانند تنظیمات لازم را برای اکانت های مختلف جهت فرزندان سنین متفاوت انجام دهند و به هر کدام نام کاربری و رمزعبور جداگانه ای اختصاص دهند. با این اکانت فرزندان می توانند از کامپیوتر استفاده کنند، اما قادر به تغییر تنظیمات والدین نخواهند بود.

با همه این حرف ها، آکادمی متخصصین کودک آمریکا در گزارش مارس ۲۰۱۱ خود با عنوان «اثر رسانه های اجتماعی بر کودکان، نوجوانان و خانواده» اخطار کرده اند که اینگونه راه حل ها و کنترل های تکنیکی به تنهایی راه گشا نیستند. مشارکت فعال و ارتباط موثر والدین با کودکان هم بسیار مهم است.

یک طرح برای فعالیت های آنلاین خانواده پایه گذاری کنید که شامل جلسات خانوادگی منظمی باشد و در آنها درباره موضوعات مربوط به فعالیت های آنلاین و شیوه و تنظیمات کنترل حریم خصوصی بحث و تبادل نظر کنید. در این جلسات همچنین شیوه برخورد با افراد سودجو و پیام های بی مورد را به فرزندان و اعضای خانواده بیاموزید. در این جلسات دوره ای باید تاکید بر عادات کاربری سالم و اخلاق نت وندی بوده و رفتارهای تنبیهی پیش بینی نشود.

قبل از مدرسه ۲ تا ۴ سال: بازی در چاله شنی

در حالی که هنوز سن مناسب برای شروع کار کودک با کامپیوتر جز مناظرات و بحث های داغ مجامع علمی است، اما واقعیت این است که بچه ها دوست دارند کاری را که مامان شان انجام می دهد، تکرار کرده و انجام دهند. کار با کامپیوتر هم از این قاعده مستثنی نیست.

سگال دروری متخصص پیشرفت کودکان در کالج آموزشی لوینسکی می گوید:

«والدین باید به خاطر داشته باشند که کامپیوتر یک ابزار کمک آموزشی است که فرزند آنها را برای رویارویی با دنیا آماده می کند. کودکان با کامپیوترها به دنیا می آیند و هر روز والدین شان را در حال کار با کامپیوتر می بینند. پس این کاملا عادی است که آنها به کامپیوتر به عنوان یک محیط بازی و سرگرمی نگاه کنند.»

برای کودکان پیش از مدرسه، والدین میتوانند محیط بازی ویژه کودک را ایجاد کنند. ایجاد یک فضای کاملا محاقظت شده به همراه دسترسی به اینترنت جهت آموزش های اولیه و سرگرمی های کودکانه گزینه مناسبی به نظر می رسد. اگر چه سایت مناسب آموزشی-سرگرمی به زبان فارسی نداریم، اما با کمی جستجو می توانید سایت های انگلیسی زبانی چون Kneeboucers.com را بیابید که تا حدی قابل استفاده اند.
  یک انتخاب مناسب دیگر به زبان انگلیسی، میتواند برنامه Zoodles باشد که حاوی بازیها و فعالیت هایی برای کودکان پیش دبستانی است. این برنامه به والدین اجازه میدهد سطح و توانایی مورد نظر را که میخواهند کودکان شان یاد بگیرند، انتخاب کنند. این برنامه هنگام اجرا، تمام صفحه کامپیوتر را در اختیار می گیرد و به کودکان اجازه کار دیگری با سیستم را نمیدهد.

سالهای اولیه مدرسه، سنین ۵ تا ۷ سال: اینترنت با چرخ های کمکی

به محض اینکه کودکان خواندن و نوشتن را یاد بگیرند، آماده دستیابی به تجربیات اینترنتی بیشتری همچون جستجو، بازی و سرگرمی هستند. استفاده از مرورگرهای ویژه کودکان، برای این سنین مناسب به نظر میرسند.

برای مثال برنامه KidZui یک رابط کاربری آسان برای دست یابی به میلیونها وب سایتی است که برای کودکان طراحی شده اند. در این مرورگر، کودکان توانایی بوک مارک کردن و جستجوی صحیح را می آموزند و به گشت و گذار در دنیای وب میپردازند.

این برنامه می تواند دسترسی محدود به بسیاری از سایت ها همانند یوتیوب را مهیا کند. در این حالت تنها برخی ویدیوهای مورد نظر والدین در دسترس کودک قرار می گیرند، امکان چت در همه سایت ها و برنامه ها بسته می شود و می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که با روشن شدن سیستم فعال شود و برای خروج از آن و استفاده عادی از سیستم، باید رمزعبور را وارد کرد.

سالهای میانی مدرسه، سنین ۸ تا ۱۲ سال: اجتماعی شدن

جذابیت شبکه های اجتماعی ممکن است از کلاس سوم، چهارم یا پنجم شروع شود. اما متخصصان کودکان اخطار میکنند که پریدن در گرداب شبکه های اجتماعی، با توجه به تاثیر کودکان بزرگتر در این سن، ممکن است بسیار زود هنگام باشد.

فیس بوک اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال را نمی پذیرد و به آنها اجازه عضویت نمیدهد. در صورتی هم که پروفایل کودکان زیر ۱۳ سال را که با تاریخ تولد جعلی عضو شده اند پیدا کند، سریعا انها را پاک می کند. این سن بر اساس قوانین آمریکا برای حمایت از حریم خصوصی آنلاین کودکان تعیین شده است. این قانون وب سایت ها را از جمع آوری و ثبت اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال بدون اجازه والدین منع میکند.

اما جالب است بدانید که طبق آمار تقریبی کاربران، بیش از هفت ونیم میلیون کاربر زیر ۱۳ سال در فیس بوک عضو هستند.

در سالهای نوجوانی دوستان و روابط اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. طبق یک تحقیق در سان فرانسیسکو، بیش از نیمی از افراد این گروه سنی، بیش از روزی یک بار به شبکه های اجتماعی سر می زنند. ۲۲ درصد از نوجوانان، روزانه بیش از ۱۰ بار این کار را انجام میدهند.

برخی از جوانان وسوسه شبکه های اجتماعی را چنان سخت مییابند که توان مقاومت در برابر آن را ندارند. تا جایی که فعالیت در شبکه های اجتماعی با انجام تکالیف، خواب و فعالیت های فیزیکی آنها تداخل پیدا میکند.

عکس ها میتوانند کپی شده، پیست شده، اسکن شده، ایمیل شده و به هرجایی بروند. کسی چه می داند که وقتی ۲۰ ساله شوید، عکس های میهمانی دوران دبیرستان تان از کجا سر در آورده اند. اینکه چیزی را برای اولین بار در جایی کپی نکنیم، بسیار ساده تر از این است که در آینده تمام تلاش تان را برای حذف و پاک سازی آن از دنیای اینترنت به هدر دهیم.

چه باید کرد؟

با نوجوان تان به بررسی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی اکانت فیس بوک وی بپردازید. تنظیمات پروفایل وی حتما باید در حالت خصوصی (Private) باشد. همچنین اطمینان یابید که او میداند انتشار عکس های خصوصی اش در اینترنت، مشکلات فراوانی در آینده ایجاد خواهد کرد. فرزند شما نباید هیچ درخواست دوستی از طرف افراد ناشناس را بدون اطلاع شما قبول کند. اگر والدین هم عضو فیس بوک هستند، حتما فرزندان شان را در لیست دوستان خود اضافه کنند تا بتوانند ارتباطات و فعالیت های آنها را در فیس بوک پیگیری کنند.

به صورت دوره ای گزارش چت، ایمیل ها، فایل ها و محتوای صفحات، دوستان و عکس های نوجوان تان در اکانت فیس بوک اش را کنترل کنید. شفاف و روراست باشید، بگذارید که کودک تان بداند شما چنین کنترلی را انجام میدهید.

بیش از آن که پلیس فرزندان تان باشید، سعی کنید همراه و یارشان باشید. این کار آنها را به صورت یک شهروند آنلاین مسئولیت پذیر در زندگی، خانه و دانشگاه بار می آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد