کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

انتخاب رمز عبور (۳)

علم انتخاب رمز عبور صحیح

( قسمت سوم - آخر )

رمزعبور به شکل خود نام کاربری
چرا باید برای به یاد ماندن رمزعبور ایمیل فسفر مصرف کنیم، وقتی می توان به آسانی از خود نام کاربری به عنوان رمزعبور هم استفاده کرد؟ متوجه منظور من شدید؟ به طور مثال، نشانی ایمیل فردی Ali@Yahoo.com است و وی می‌ تواند از Ali (نام کاربری) به عنوان رمزعبورش هم استفاده کند. این موضوع علاوه بر جالب بودن، همیشه هم در یاد می ماند. اما درصد امنیت آن چندان بالا نیست.
رمزهای عبوری که نام کاربری هستند:

10-w400.jpg

آمار استفاده از نام کاربری به عنوان رمزعبور کمتر از 3 درصد است، اما باز هم میزان قابل توجهی است.

عبارات کوتاه

استفاده از عبارات کوتاه نوعی دیگر از روش های ساخت رمزعبور برای ایمیل است. شاید بتوان این روش را جزو دقیق ترین و امن ترین روش ها برای این منظور دانست. حدس زدن و پیدا کردن عبارات کوتاه، کار چندان ساده ای نیست. البته تعداد کمی از کاربران از این عبارات به عنوان رمزعبور استفاده می کنند.
نمودار پایین نمایشگر آمار استفاده عبارات کوتاه نسبت به دیگر منابع است.

11-w400.jpg

در پایین سه نمونه از رایجترین عبارتهایی که کاربران بیش از همه استفاده میکنند را مثال زده ایم:

• trustno1 (به هیچ کس اعتماد نکن - trusno one)
• letmein (بگذار بیایم داخل - let me in)
• iloveyou (دوستت دارم - i love you)

گزینه نخست کمی سخت تر از دو گزینه دیگر است. دو گزینه دوم و سوم موارد مصرف بسیاری دارند و زیاد شنیده می شوند. اما گزینه اول از آنجا که به جز حروف، ترکیبی از عدد نیز هست، به ظاهر امنیت بیشتری دارد و کاربران بیشتری از آن استفاده می کنند. البته باید گفت گزینه های دو و سه در کتاب رمزهای عبور رایج هم وجود دارند و این موضوع ضریب امنیتشان را کاهش می دهد.

هر چه پایین تر می آییم به منابعی می رسیم که کمترین کاربرد را میان کاربران دارند. اما در عین حال امنیت بسیار خوبی نسبت به روش های رایج تر دارند. استفاده از الگوهای خاص روی صفحه کلید نیز یکی دیگر از منابع کم کاربرد اما امن است. دلیل امنیت آن نیز این است که کلماتی که بر اساس الگوی خاصی ساخته می شوند، در فرهنگ لغت انگلیسی وجو ندارند. یعنی در واقع کلمه معنی دار و مشخصی نیستند که بتوان به راحتی آن را پیدا کرد.
شکل پایین میزان رواج استفاده از الگوهای خاص روی صفحه کلید را با دیگر منابع مقایسه میکند:

12-w400.jpg

همان طور که در شکل بالا مشخص است، کمتر از یک درصد از کاربران از pattern یا همان الگوهای صفحه کلید برای ساخت رمزعبور استفاده می کنند. در پایین سه الگویی که بیش از همه استفاده می شوند را ذکر کرده ایم:

• qwerty
• asdfgh
• asdf1234

13-w400.png

تعدادی از این رمزها بسیار خلاقانه و رندوم انتخاب و تعدادی از آنها نیز با اعداد ترکیب می شوند. در هر صورت باز هم تفاوت چندانی ندارد، چون به هر حال قابل پیش بینی هستند.

مرتبط با وب سایت

با آن که این منبع آمار بسیار کمی را میان کاربران به خود اختصاص داده است، اما ارزش معرفی شدن به عنوان روشی برای انتخاب رمزعبور را دارد. رمزهای عبور مرتبط به سایت، اصولا مبنی بر لینک، نام یا موارد مرتبط به سایتی هستند که در آن ساخته می شوند.
در پایین نسبت استفاده این منبع را با دیگر منابع می بینید.

14-w400.jpg

به طور مثال به گزینه پایین توجه کنید:
• نام سایت: Gawker رمز عبور: Gawker
• نام سایت: Sony Pictures رمز عبور: sony123
• نام سایت: pron.com رمز عبور: ilovepron

همان طور که می بینید باز هم با رمزهای عبوری رو به رو هستیم که از کلمات به یادماندنی ساخته شده اند. منظور از به یاد ماندنی، کلماتی هستند که به طریقی به خود کاربر، نوع کار او یا حتی سایتی که در آن حساب دارد، مرتبط است. با این روش، احتمال فراموش کردن رمزعبور کاهش می‌یابد. البته رمزعبور موردنظر به همان اندازه نیز قابل پیش بینی می شود. البته بعضی از این کدها همچون گزینه سوم رمزهای عبور بدی نیستند زیرا به نوعی گیج کننده اند.

منابع دیگر

آیا منبع دیگری نیز برای استخراج رمزعبور باقی مانده است؟ بله، دسته بزرگی از رمزهای عبور که به علایق شخصی کاربر مربوط هستند و هیچ گونه الگو و شکل ساختاری خاصی ندارند و نمی توان برای آنها قالب خاصی تعریف کرد. همان طور که در شکل پایین می بینید، حدود 31 درصد از رمزهای عبور حساب های کاربری بر اساس همین منبع ساخته شده اند. یعنی در واقع بیشترین آمار ساخت رمزعبور، بر اساس هیچ گونه قالب و ساختار خاصی نیست و به سلیقه و علاقه کاربر بر می گردد.

15-w400.jpg

در پایین نمونه هایی از این منبع را می بینید که توضیحات آنها نیز در جلوی هر کدام نوشته شده است.

• thx1138 (نام فیلمی که چهل سال پیش ساخته شده است)
• gundam (نام یک سریال کارتونی)
• ncc1701 (اسم رمز USS Enterprise در استارتِرِک)

این رمزها به هیچ کدام از دسته بندی های ذکر شده در بالا متعلق نیستند و بیشتر به فرهنگ و زندگی کاربر ارتباط دارند.
بیشتر این رمزها قابل پیش بینی نیستند. به طور مثال رمز mw818283 هیچ قاعده خاصی ندارد و پیدا کردن آن، کار زمان بر و خسته کننده ای است.

خلاصه کلام

در انتهای این توضیحات می‌توان به سه نتیجه گیری کلی اشاره کرد:
• رمزهای عبور یا به خود کاربر، شخصیت و نام و کار او بستگی دارند، یا به فرهنگ و علاقه‌اش
• تلاش برای ساختن رمزهای عبور عجیب و غیرقابل دستیابی، اصولا منجر به استفاده از الگوهای معمول و قابل دسترس می شود.
• استفاده از رمزهای عبور رندوم و بی قاعده بهترین روش برای امنیت حساب کاربری است. اما تقریبا هیچ کاربری از این روش استفاده نمی کند. آمار استفاده از این روش میان کاربران ، کمتر از یک درصد است. عملا یعنی هیچ!
امیدواریم با دانستن این موارد و آگاهی از آمار استفاده از منابع مختلف رمزهای عبور و میزان امنیت آنها، رمزعبور قوی و غیرقابل دسترسی برای حساب کاربری خود بسازید.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد