کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

کامپیوتر البرز - کرج

تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی کامپیوتر در استان البرز - کرج

معرفی HDMI

 High-Definition Multimedia Interface

رابط مولتی مدیای با کیفیت بالا

HDMI یا High-Definition Multimedia Interface که به معنی رابط مولتی مدیای با کیفیت بالاست، اولین و تنها رابط تجاری برای انتقال غیر فشرده همزمان تصویر و صدا بصورت دیجیتال است. با این سیستم، کاربران خانگی می توانند تنها با یک کابل تصاویر و صدای دیجیتال را به بهترین شکل ممکن دریافت نمایند و دارای یک سینمای خانگی با بهترین کیفیت باشند. HDMI قابلیت انتقال تصویر و صدا را برای بسیاری از دستگاه های خانگی مانند DVD Player و یا تلویزیون های دیجیتال و حتی کامپیوتر ها با استفاده از تنها یک کابل فراهم می آورد. HDMI قابلیت انتقال تصاویر را برای تمام حالت های ویدیویی از قبیل استاندارد و یا با کیفیت بالا (high-definition) فراهم می آورد و در عین حال صدای دیجیتال را هم منتقل می کند. HDMI صدای 8 باند یا channel را تا 192kHz انتقال می دهد و تمامی فرمت های کنونی برای صدا از قبیل Dolby Digital و DTS را پشتیبانی می نماید.

برای ساخت HDMI تعداد زیادی از شرکت های معروف سازنده وسایل الکترونیک با به اشتراک گذاشتن منابع مالی و تحقیقاتی خود برای دستیابی به یک تکنولوژی که به راحتی بتواند در دسترس مردم عادی قرار بگیرد و در عین حال دارای کیفیت بالا باشد سهیم هستند. این شرکت ها عبارتند از Hitachi, Sony, RCA, Panasonic, Philips, Silicon Image. در زیر نشان رسمی HDMI را مشاهده می فرمایید.

برای استفاده از HDMI هر دو دستگاه منبع(مثلا یک DVD Player) و مقصد(مثلا یک تلویزیون) باید به این تکنولوژی مجهز باشند و آسانترین راه هم برای فهمیدن اینکه یک دستگاه این تکنولوژی را پشتیبانی می کند این است که ببیبنیم این وسایل دارای سوکت مخصوص HDMI هستند یا خیر، اگر چه هم اکنون یکی دو سالی است که بیشتر دستگاه های پیشرفته به همراه این تکنولوژی عرضه می شوند و این تکنولوژی جای سیمهای زرد، قرمز و سفید A/V که هم اکنون به همراه هر دستگاه پخش صدا و تصویری عرضه می شود را خواهد گرفت.

در زیر تصویر یک کابل HDMI را مشاهده می نمایید:
سیستم HDMI نسبت به بقیه روش های انتقال تصویر و صدا بهترین نتیجه را بدست می دهد.
از نظر کیفیت تصاویر، HDMI بهترین تصاویر را ارائه می دهد چون HDMI اطلاعات تصویر را بدون هیچ گونه فشرده سازی و بصورت دیجیتال منتقل می کند.
از نظر کیفیت صدا هم، HDMI بهترین خروجی صدا را فراهم می آورد چون صدای خروجی کاملا دیجیتال و دارای بهترین کیفیت ممکن است.
و از نظر راحتی کار هم استفاده از تنها یک سیم بجای استفاده از چندین کابل برای انتقال جداگانه تصاویر و صدا در سیستم های دیگر.
تاثیر طول کابل های HDMI در کیفیت خروجی
برای استفاده های خانگی کابل های HDMI معمولا در طول های 1 و 1.5 متر عرضه می شوند هر چند که بسته به نیاز کابل های با طول 40 متر هم ساخته می شوند. سازندگان HDMI هیچ گونه محدودیتی را برای طول کابل های HDMI مشخص نکرده اند، به همین دلیل HDMI صرف نظر از طول کابل های ساخته شده یک سری شرایط برای کابل های تولیدی وضع کرده است و هر کابلی که دارای شرایط لازم باشد مورد تایید است و بنابراین با توجه به کیفیت و نوع مواد استفاده شده در کابل های HDMI کابل های با طول های متفاوتی هم تولید می شود که همگی مورد تایید هستند، اگر چه برای طول های بسیار زیاد استفاده از دستگاه های تقویت سیگنال HDMI مورد نیاز است.

نسخه های مختلف HDMI

سازندگان HDMI به مرور زمان سعی بر بهبود این تکنولوژی دارند. تاریخچه عرضه HDMI را در زیر مشاهده می فرمایید:
نسخه 1.1 در May 2004 ساخته شد. در این نسخه قابلیت پشتیبانی از تعداد جدیدی از فرمت های صدا برای DVD ها اضافه شد.
نسخه 1.2 هم در August 2005 ارائه شد. در این نسخه قابلیت انتقال صدا تا 8 باند طراحی شد.
نسخه 1.2a در December 2005 تهیه شد. بیشتر تمرکز این نسخه بر روی همخوانی HDMI با قوانین CEC یا Consumer Electronic Control بود.
و نسخه بعدی این تکنولوژی یعنی ویرایش 1.3 هم در June 2006 معرفی شد. در این نسخه قابلیت انتقال اطلاعات به مرز 10GBps رسید و همچنین قابلیت پشتیبانی از امکانات جدید صوتی مانند TrueHD و DTS-HD به آن اضافه شد.

و نسخه نهایی آن هم یعنی ویرایش 1.3a در November 2006 به تولید رسید که تغییرات مختلفی در قابلیت های پخش صوت و تصویر داده شده است.

در این مقاله قصد تنها آشنایی مقدماتی شما همکاران عزیز با HDMI بود و اگر مایل به کسب اطلاعات کامل تری در این زمینه هستید، بهتر است به سایت رسمی HDMI یعنی http://www.hdmi.org/مراجعه بفرمایید. HDMI 1.0 برای اولین بار در December 2002 عرضه شد که سیستمی با کابل واحد برای عبور همزمان تصویر و صدا با نرخ انتقال 4.9Gbps بیت بود.
و در حال حاضر تمامی دستگاه های جدید صوتی و تصویری از جمله تلویزیون های HD و s , PLAY STATION3دی وی دی های جدید ، رسیور های با ساپورت HD و از همه مهمتر کارت های گرافیک کامیپوتر جدید از این رابط پشتبانی می کنند
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد